anita@inconnecto.nl 06 38 508 716

Supervisie – bewust ontwikkelen als professional

Bewust jezelf ontwikkelen – eh, wat??
Bewust mezelf ontwikkelen als professional, wie IK???
Dat heb ik nog nooit gedaan!

Nou ja, natuurlijk heb ik in het verleden wel bewust gekozen voor een opleiding of cursus, maar tot voor kort ontwikkelde ik mij daar onbewust.
Ik bedoel eigenlijk dat ik wel bewust koos DAT ik wilde leren en ontwikkelen. Maar voor mijn gevoel had ik geen sturing over WAT ik ging leren en ontwikkelen.

Heb jij dat ook? Dat je kijkt naar wat je hebt geleerd en dat je dat eigenlijk niet eens goed kan benoemen?
Dat veel dingen (ook in opleidingen) ‘vanzelf’ naar je toekomen, maar dat je daar weinig sturing in hebt?

Inmiddels heb ik een tool gevonden waardoor ik mij doelgericht en doelbewust kan ontwikkelen als professional (en als mens). Voor mij is dat zonder meer: SUPERVISIE.

Waar ik vooral heel enthousiast over ben, is dat ik zelf de regie kan nemen over mijn leerproces.
Waar ik eerder relatief onbewust allerlei vaardigheden heb opgedaan, heb ik door supervisie geleerd wat mijn kwaliteiten zijn en hoe ik die bewust en doelgericht in kan zetten.
En ook wat ik te doen heb als ik vastloop, hoe ik mezelf kan onderzoeken en hoe ik dan duidelijk krijg waarom ik blokkeer.
Dat geeft mij zoveel vrijheid en ook meer vertrouwen in mezelf! – als professional én als mens sta ik steviger.

Daarnaast word ik (door het ervaringsgerichte deel van supervisie) mij eerder bewust dat er iets met mij gebeurt en dat ik blijkbaar iets nodig heb. Door daar bij stil te staan, dat helder te krijgen en het dan te zeggen tegen de ander, ontstaat er een heel andere dynamiek met de ander – met mijn gezin, cursisten, cliënten en supervisanten

Wat ik nu anders doe?
Een simpel voorbeeld is mijn werkhouding: vanuit mijn enthousiasme en mijn verlangen om ‘de ander’ verder te helpen zat ik vaak op het puntje van mijn stoel: altijd ‘klaar voor start’, bezig met de ander. Simpel gevolg was: last van mijn schouders, vermoeide rug e.d.
Maar ook dat ik geregeld verantwoordelijkheid op me nam die niet de mijne was!

Door supervisie kreeg ik inzicht in mijn gedrag en in mijn patroon, hierdoor heb ik dit kunnen veranderen. Ik gebruik nu mijn stoel veel beter en zodra ik merk dat ik weer voorover leun, ga ik weer achterover zitten.
Als ik sowieso in de werkmodus zit, gebruik ik een opgeblazen ballon om op te zitten. Dat zorgt er voor dat ik mij veel meer bewust ben van hoe ik zit.
Het bewust zijn levert mij veel meer (innerlijke) rust op, maar ook minder lichamelijke klachten. Daarnaast neem ik minder vaak ongepaste verantwoordelijkheid op mij.
Omdat ik wilde ontwikkelen als professional heb ik hier een leerdoel van gemaakt: wat is mijn werkhouding naar cliënten, waarom doe ik wat ik doe en hoe kan ik dat anders doen?

Wat ik nog meer heb geleerd?
Eerder had ik vaak last van onderhuidse spanning, stress in mijn nek, kortom een gespannenheid die ik niet kon duiden.
Door supervisie heb ik zicht gekregen op mijn patroon van niet stil staan bij mijzelf – doordat de supervisor (en medestudenten) mij steeds stil zetten en zij mij bevroegen over wat er bij en met mij gebeurde , ben ik mij veel bewuster geworden van wat ik voel en ervaar.

Dus als ik nu spanning in mijn nek voel, zet ik mijzelf stil en onderzoek ik wat ik ervaar en wat er speelt in mijn privé of professionele leven. Dit doe ik op de manier die ik in supervisie heb geleerd (en die ik ook mijn supervisanten leer).
Het zorgt ervoor dat spanningen in mij veel minder hoog oplopen en ik heb geleerd om eerder aandacht te vragen voor waar ik mee worstel.
Hier was (en is) mijn leerdoel: bewust zijn van wat er bij mij gebeurt, wat ik ervaar – daarbij stil staan – en het woorden geven voor mezelf – het uitspreken naar de ander.

Dit zijn maar twee voorbeelden van wat supervisie (en leersupervisie) mij heeft opgeleverd. Voor mij is het levens veranderend en daar word ik vooral erg blij van!

Het bijzondere is dat het best lastig is om helder te omschrijven wat supervisie is en wat het je kan brengen.
Door supervisie kan de supervisant bij zichzelf de samenhang tussen denken, voelen en handelen ontwikkelen. Daarnaast ook de samenhang tussen hem/haarzelf als persoon, de werksituatie en de eisen van zijn of haar beroep.

Supervisie gaat over leren –
leren hoe jezelf in elkaar zit,
leren hoe je je werk zo kan doen dat je het resultaat eruit haalt wat je graag wilt
leren hoe je leert en hoe je dat zó in kan zetten dat je jezelf, je werk en je cliënten of medewerkers tot hun recht laat komen.

Ergens las ik: Supervisie is bedoeld voor jou, als je een beroep uitoefent waarbij contact van mens tot mens direct verbonden is aan je professie (zorg, onderwijs, politie, zzp-er of leidinggevend).
Wanneer je écht wilt ontwikkelen – dan is supervisie iets voor jou! Ook als je wilt veranderen in je eigen handelen.
Supervisie geeft namelijk een persoonlijke groei naar bewust mens zijn (met een direct positief effect op je omgeving).

En dat vind ik zo gaaf, omdat ik het zelf ook zo heb ervaren. Dat heeft mij ook het meest geraakt in mijn hele supervisieleerproces – het feit dat het mij als mens ook zoveel op heeft geleverd. Ik ben blijer met mijzelf, steviger, prettiger in de omgang – hoe lekker is dat!!
Een collega/vriendin schreef mij : ‘je zit meer in je basis, je bent rustiger en je haalt minder zorg naar je toe.’
Als supervisor, als therapeut en als cursusleidster – ik neem dit mee, het maakt niet uit in welke rol ik op dat moment functioneer.

Gedrag komt altijd voort uit je eigen gevoelens en denkpatronen. Door supervisie neem je de regie over je eigen ontwikkeling, je hebt een keuze.
En dat is precies waarom ik zo blij word van supervisie krijgen of supervisie geven.
De supervisor helpt bij het maken van keuzes, niet door de vragen op te lossen. Wel door je zelf je eigen antwoorden te laten vinden vanuit je (werk)ervaringen. Antwoorden die je mee kan nemen naar de rest van je leven!

Voor mij is dit super – die supervisie :-).
Dat is ook wat een supervisant mij een dag na onze eerste supervisie mij appte: dank je wel voor de eerste SUPER supervisie!

Heb jij ook zo’n traject meegemaakt en wat heeft het jou opgeleverd?
Of als jij in supervisie zou gaan, wat zou je dan willen ontdekken?
Schrijf dat hieronder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.